Geng!

Tuesday, October 2

Pengalaman Bersalin (Episod 2)

Ok, sambung.

Bila dah check tu, aku balik rumah. Rileks, Dr pulak dah bagi MC sampai dua minggu kan. Ape lagiiiiiiii. Melepak la sampai lebam. Tapi sebelum balik, Dr Khaled siap pesan -- Jangan makan nasi banyak sangat. *sengih*. Sebab apa Dr pesan cenggitu? Sebab total kenaikan berat badan ketika mengandung adalah 17kg. K, fine.

Dr pesan lagi, kalau keluar tanda-tanda macam darah, atau air yang banyak turun, baru datang hospital semula. Empat hari kemudian. Pergi toilet dalam kul 3.30 ke 4.00 pagi (perasan tak, scene yang cemas ni sume dalam toilet) ade tanda mcam darah gitu. Aku pun? Hohhh? The time has come ke ape ni? Lalu beraksi macam biasa. Buat takde ape-ape berlaku. Tapi cakap kat mama. Being a mother, stended laa aksi-aksi susah hati.

Jom la kite ke hospital! Mama cakap. Siap-siap mana yang patut. Angkut bag barang yang dah ready awal-awal. Off we went to the hospital, again. Dalam kereta, bagi duit 2500 siap-siap kat mama. Untuk cover delivery expenses nanti. Memandangkan baru pukul 430 pagi, kitorang masuk A&E.

Orang A&E tanya, "Ye, sakit ape?"

Aku jawab, "Macam nak bersalin kot. Dah turun tanda"

"Bila due?", orang A&E balas

"Dah 40 weeks dah ni", aku balas. Lalu diberi kerusi roda, dan orang A&E (lelaki) menolak aku ke atas. Terus masuk ke wad.

Dalam wad.

Nurse datang bawak mesin CTG, untuk check heartbeat baby dan check contraction. Dan, nurse datang check bukaan. "Baru 1 cm, contraction tak kuat. Nanti tunggu Dr Khaled datang this morning. Meanwhile, u nak daftar masuk wad ke macamana?"

"Daftar masuk wad", mama tolong jawab T_______T

Tu ha mesin CTG. Button tu, kena tekan setiap kali rasa sakit

Mesin CTG tu best, leh dengar heartbeat baby. Yang tak best, masa nurse check bukaan. Aku kire rilek lagi, tak jerit pun. Ada patient katil sebelah, bila Dr datang nak check bukaan, dia punya jerit amboiiiiiii over sangat kak!

Dalam masa semalaman aku duduk dalam wad tu, banyak kali jugak nurse tolak mesin CTG tu ke aku. Sekali prosedur, lama dalam 10 minit. Dia nak check, dalam sepuluh minit, berapa banyak contraction. Pastu kuar graf, aku tengok graf tu mendatar je, maksudnye contraction tak kuat. Kalau contraction kuat, graf tu akan mencanak-canak every 2/3 minutes.

Aku pulak demam time tu. Siap buat urine test.

Dah semalaman, Dr diagnose aku demam with urine infection. Dr Khaled datang, duduk kat hujung katil. "Hazerin, ni kira macam false alarm la. Bukaan awak tu baru 1cm. Kalau nak bagi perumpamaan, macam kita nak pergi Bentong, tapi baru nak start enjin keta la. Macam tu (sastera ok!). So, you don't worry, lambat lagi baby nak keluar. Dia selesa lagi dalam tu. Balik ni, IF ada sakit, awak set masa. Kalau sakit 3-5 minit sekali atau air ketuban pecah, datang hospital, don't delay. So by now, awak boleh balik dulu. Urine awak ade infection. Jangan lupa makan ubat"


Total bill : RM500+++ *ka-ching!*

Balik rumah, aku dah merajuk kat baby dalam perut. "Ye la, awak tak payah la keluar, duduk laa dalam perut tu lama-lama"

Boleeeyyy gituuu?

to be continued....

Episod 1 kat sini

0 komen: