Geng!

Saturday, June 20

(Part 2) - Long.

Sambungan cerita sepupu aku, si Long.

Aku malas bercerita dan ungkit tentang zaman-zaman kecil aku bersama-sama Long. Aku jarang-jarang bercakap dengan Long sebab Long pendiam sangat, bercakap bila perlu sahaja.

"Nurul, tolong aku ...."
"Nurul, tolong...."
"Nurul, tolong bagitahu Wan, yang aku......"


Ya, itulah yang dikatakan 'bercakap apabila perlu'. Long dan abang aku, kadang-kadang sangat rapat tetapi lebih banyak bertelagah. Al-kisah, Long sangat degil. Lepas SPM, dia pergi daftar di kolej sembarangan, tanpa pengetahuan sesiapa untuk daftar kursus diploma. Lepas 3 tahun belajar, dengan pinjaman Yayasan Pahang telah digunapakai, kolej berkenaan sebenarnya tak dapat kelulusan dan pengiktirafan.

Waktu itu, keadaan memang meruncing lah. Long jadi sangat stress dan tertekan. Masakan tidak, belajar 3 tahun padahal sijil tak diiktiraf. Duit pinjaman sudah habis terpakai. Long merata-rata bertanya bagi mencari jawapan pasti tentang status diploma yang dipelajari. Pernah suatu ketika, dia pergi kolej dan dia tendang pintu kolej sampai pecah.

Fizikal Long? Dia sangat tinggi dan besar.

Selepas itu, dia tertekan tak sudah-sudah. Dia tak boleh selesaikan masalah sendirian, sebab selama ni, apa-apa masalah dia, Arwah Wan yang selesaikan. Tentang masalah kali ini, Arwah Wan sudah tak berdaya untuk tolong apa-apa. Pasrah adalah terbaik pada masa itu.

Satu malam, Long mengamuk-amuk di rumah. Habis dilemparnya semua baju-baju dia ke luar rumah. Kalaulah tak dihalang, dia akan lempar perabot-perabot rumah. Mujurnya ketika itu, keganasan dia hanya pada barang-barang dia. Nasib tak sampai cederakan sesiapa yang berdekatan.

"Long ni pemurah sebenarnya. Handphone Long dah derma pada yang memerlukan"


Aku balas.

"Hoi, Long! Kenapa kau tak bagi aku?"

Dia pergi sedekahkan telefon dia pada budak jual 'burger' hujung simpang rumah nun. Payah juga aku dapatkan semula telefon tu.

Sudah tak betah duduk rumah Aki, kami bawa Long ke rumah Mama. Makin menjadi-jadi, panas katanya. Arwah Wan waktu itu hanya mampu menangis dan menggeleng-geleng kepala. Kawasan perumahan aku tu, ada surau berdekatan. Long ke surau itu tak kira masa, dia akan buka suis lampu kipas dalam surau tu, sampaikan ahli jemaah surau jadi marah-marah.

Malu.
Tak payah cakap pasal malu.
Hilang.

Sampai suatu ketika, Long dah tak dapat dikawal. Kami tak boleh buat keputusan apa-apa. Mak dan ayah pada Long, lepas tangan.

"Wan yang jaga dia dari kecil. Biar Wan yang buat keputusan"

Wan buat keputusan.

"Panggil hospital. Biar dia masuk wad"


................................bersambung


12 komen:

Wana said...

siot ahh ko nie... suka sambug2. crito yo la kasi habis...

_ToMaToMeI_ said...

seterusnya...
nak lagi...nak lagi...

h4ni3 said...

ini benar-benar kejadian ker nih? hehe

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

wana.
tak bek ooo kata aku siot. aku kan kwn bek ko.. hahaha. nnt la aku smbung



tomato
ila tomatotomatomei. nnt rin smbung ye, ila cayang



h4ni3
yee...kisah benar la ni, sayang

momentinlife said...

ermmm nurul2...

algi?
sila taip cepat2.. ok

fararusdi said...

masuk wad??
cepat la sambung kak.. hehe

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

momentinlife.
nurul? sapa nurul?? hahaha


fararusdi.
baik, PM

John Iverson said...

Long kamu stress sbb dia perlukan perhatian kot... Sy rasa baik kamu carikan someone... mana tau bole elok ke..

fairuz said...

tulis sket², sambung...

tulis sket², sambung...

Jard The Great said...

cpt bersambung!!!

die ok tak?? betul2 jadi org gler??

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

johniverson.
somenone? dia seorang pemalu. lantak!bior dia cri sndiri.


fairuzmokti.
ko call aku skrg!! aku bg ID n password aku.. len kali ko taip entri utk aku keh, apai??


jard.
mungkin. hehehehe

Anonymous said...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.