Geng!

Sunday, March 28

PENTING!! Ini Contoh Lelaki Dayus dan Bangang


Ini kisah malam tadi.
Mama ceritakan kisah yang berlaku sebelumnya pada aku.

Sebelum ketiadaan arwah Aki, semua tanah-tanah dan harta yang Arwah ada, telah ditukar nama dan dinyatakan secara jelas kepada siapa Arwah ingin memberi. Tukar namanya sudah, tapi masih ada yang tak puas hati. Hei, hati manusia penuh hasad dengki kan? Itu biasa. Bila mama dapat tanah kebun buah Arwah yang sebidang tu, suara-suara sumbang pun kedengaran. Katanya, "Huh, nanti kita nak makan buah pun susah." Takpun, "Huh, bagi kat kitorang tanah hutan".

Hutan tak hutan jugak lah, tanah hutan yang dicakap tu ada hasil getah tiap-tiap bulan. Ala, dapat kat kita-kita pun terbiar jugak tanah tu, jadi hutan jugak. Susah payah orang tua berdua tu nak mendapatkan tanah, pernah ambik tahu? Haih, kalau langsung tak diberi harta, dimaki-makinya orang tua tu agaknya. Peliknya, yang bercakap bukan saja sedarah sedaging, tapi juga sang suaminya (menantu). Disini, aku nak gelaran dia sebagai Hantu (bukan menantu). Dasar tak reti beza harta benda orang dengan harta benda sendiri.

Pernah satu musim tu, buah di dusun lebat. Mula-mula tengok, penuh. Kali kedua pergi, sikit-sikit je yang tinggal. Tau-tau je, Hantu yang berkata "Nanti kita nak makan buah pun payah" tu dah bawak kaum kerabat dia belah sana (yang takde sealiran darah pon dengan kami) pergi ambik buah tanpa kebenaran tuan tanah. Aku sebagai anak, marah juga. Actually, kitorang tak kisah pun, nak amik buah, amik lah. Apa de hal. Tapi mintak izin lah. Tak mintak izin pon, bagitau lah. Budi bahasa budaya kita, kan. Tapi kata mama, "Sabar, bukan rezeki kita". Boss, amik pakai lori kot. Boleh buat berniaga. Gila. Tamak. Hina. Cakap tak serupa bikin.

Itu satu kes.

Si Hantu ni memang jenis tak reti nak bersaudara, asyik nak buat lawan. Mungkin beza parti politik, yang menyebabkan kami ni seteru manjang dengan dia. Apa punya manusia, sebab politik boleh pecah belah hubungan saudara. Mana nak datang bertandang berziarah rumah orang, jangan harap lah. Lepas je Arwah Aki pergi tinggalkan kami T_T, kes lain pulak timbul. Tapi di tanah yang sama. Tiba-tiba Hantu berubah perangai. Datang ke rumah mama, bawak macam-macam jenis makanan. Kata dia, nanti kenduri 40 hari ketiadaan Aki, biar dia support semua. Pelik, terkejut. Selama ni duit mak sedara aku yang ditibainya. Mama kata, "Alhamdulillah, mungkin dia dah berubah sejak Aki takde". Kedatangan disambut happy. Mama, anak kucing sesat datang mintak makan pun dia layan.

Rupa-rupanya datang berhajat.

Tanah kebun sebidang tu nak dipinjamnya. Katanya, dah janji dengan kawan-kawan dan dah bawak kawan-kawan pergi tengok tanah tu, nak buat kolam ikan. WTF. Buat macam harta benda sendiri. Si isteri diamkan aja. Katanya, "Kalau buat kolam ikan, boleh untung. Kita boleh sama-sama makan ikan". Bukan saja nak buat kolam ikan, nak dibuatnya penempatan kaum kerabat dia kat situ.

Mama jawab, "Takpe lah, bang. Kalau nak makan ikan, saya boleh beli kat pasar. Saya taknak nanti saya nak pergi tengok tanah sendiri, saya pulak yang kena halau. Jadi gaduh adik beradik."

Dia marah, teros diajaknya si isteri balik.

Tiba hari nak buat kenduri tahlil Arwah. Si isteri datang dengan izin tapi tanpa suami. Bila ditanya, "Dia taknak jejak kaki dah ke rumah ni". Amboi, marah betul dia sebab tak dapat harta benda orang ye tak. Fine, your own business lah. Ada dia, dengan takde dia sama je pon. Sebelum usai kenduri, si isteri disuruh balik. Isteri pun balik. Si isteri ni memang hebat lah bab-bab taat ni. Salute!

10 minit kemudian, mama dapat panggilan daripada sang anak mereka.

"Tolong, mama kena pukul sampai jatuh, tak leh bangun"

Gila. Perangai macam setan, kembar iblis laknat ke hapa? Bila ditanya kenapa, "Sebab tanah kebun tu". Yang dia nak marah mama aku, tapi dia pergi pukul bini dia apa pasal?? Dayus!! Bangang!! Gila!!!

Dapat je berita, abang aku Si Turtle dan sepupu si Long bergegas ke rumah diorang. Sorang bawak parang, sorang bawak kayu. Sampai rumah sana, pintu tak dibukak. Tau pulak takot!


Bangsat!!

12 komen:

fairuz said...

aku rasa macam ada sambungannya...

takpe..aku tunggu..

zonaku said...

satu lagu contoh 'sebab duit/harta, blh pecah hubungan saudara'


nauzubillah!

sabar jer la

amu mejie said...

mm...sebaik2 haiwan tetaplah ianya haiwan..tp sejahat2 manusia boleh turun derjat separa haiwan ni...

ada sstu yg abng kamu lupa bwk...tanah kebun buah...senang nk tanam mangsa kejadian~

Kapten said...

memang perangai bangsat ler

Pekerja Kontrak said...

mana rumah die er... meh aku mengajar...

sofia said...

bengang betul aku nagan org cam ni..

kalau dapat peluang baik dihentak je.. biar sedar sikit diri 2 da la makan pakai bini yang tanggung...

memang dayus...

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

apai
takde sambungan. VIVA dulu

zonaku
nauzubillah. tak leh nak sabar dah kak


amu mijie
haaa..ye tak ye jugok. lupa nak berpesan kepada si pembawa parang smlm. :D manusia hati iblis, nauzubillah

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

kapten
dah la bangsat, low class plak.


along
sabar, long. sabar. :D


sofia.
dah nak pegi hentak dh pon, kak. dia x bukak pintu.

Shukri Mohd Ali said...

ish...dunia, dunia...tak ingat akhirat langsung.

what the fruit punya orang.

citahrudin said...

ashoooo...ati dia x tenang tuh..kena bagi rawatan baekkk punya

bby G said...

i tgk muke or dgr nama dia pn dh benci gile viva skrg...sial gile..tempang oh tempang..

sad said...

thomas sabo bracelet Some basic considerations can help a person to get the right par of shoes. Below are some of the important points that one may need to think about before getting the shoes. thomas sabo bracelets Style is not that important - majority of the people choose their tennis shoes considering only brand names and its looks. discount thomas sabo bracelet They don`t keep the importance of their feet up front most of the times. It can be a little hard to give up an awesome looking pair of shoes that matches your personality cheap thomas sabo bracelet But when it comes to the usage, they should be chosen based on their functionality. The tennis shoes that one is purchasing should be able to protect and support one`s feet ideally. thomas sabo bracelet clearance They are equally as good for keeping the water and weather away from your feet and both brands offer cheap golf shoes as well as their many expensive varieties. thomas sabo Shopping at FootJoy or Adidas can give you fashion, color, and a large line of shoes online and in stores.At any rate, be mindful of our golf game if you are a real competitor--know that shoes are the most vital part of your golfing attire. discount thomas sabo You need to shop around, compare prices. And get the most for your money. thomas sabo sale uk That doesn't mean you should opt for a pair of discount shoes that also have cheap quality. What would be the point of purchasing a shoe that is not comfortable to wear. thomas sabo jewellery If you care anything about your success in golfing, shop around. thomas sabo silver The Heel Box - it is an important part of the shoes.