Geng!

Monday, March 3

Terakhir



Pagi tadi, 3 March 2014. Aku bukak deepfreezer, aku keluarkan satu botol EBM beku yang terakhir -- masukkan ke dalam bekas yang diletakkan air. Tarikhnya 9 Julai 2013, hampir 8 bulan yang lepas di'express'kan dan dibeku. Lepas pada tarikh ni, seingat aku, aku tak bekukan lagi. Hanya fresh EBM aku bagi pada Haris. Bukan senang sebenarnya untuk aku carikan yang terakhir ni. Aku sayang. Aku jadi kaku. Aku termenung 4,5 minit. Untuk lupakan perasaan, aku sibukkan kaki dan tangan -- memasak untuk keperluan taska Haris.

Dah siap masak, normalnya aku/suami akan sediakan bekal susu ke taska pulak, tapi tak. Aku buat benda lain - buat-buat rajin. Kemas beg taska, masukkan botol susu.

Lepas tu, aku pegi ke bekas tadi. Kali ni, aku nak buat sendiri sebab selalunya sumai yang buat. Jumlahnya satu botol, 5 oz, aku amik 2 botol, aku bahagikan dua. Aku campurkan dengan susu yang baru perah. Siap. Letak dalam peti, nanti nak keluar rumah baru keluarkan dan letak dalam cooler bag.

Seperti yang aku cakap di awalnya, bukan senang aku nak cairkan botol terakhir ni.

Aku ketap gigi -- airmata jatuh laju.

Aku menangis, suami tanya kenapa -- aku diam. Suami panggil Haris - "Haris, ibu nangis." -- Haris pulak "Bu...."

Aku peluk Haris. Lagi seminggu lebih, usianya nak capai 2 tahun (kalender Masihi). Kalender Hijrah, dah 2 tahun dah pun. Huuuuuu...

p/s: Sorry lah, aku memang emo tak memasal, nowadays. Kahkahkah!

0 komen: