Geng!

Thursday, March 11

Pelayan Sombong

Kuantan : Dua hari lepas.
Sebelom balik Skudai.


Aku dan mama mencari tempat makan, mula-mula nak makan Mee Kari, alih-alih terlepas ke gerai Nasi Padang. Layan jugak. Sampai-sampai kat gerai tu, mama parking betol-betol kat depan, sikit lagi nak langgar tempat hidang lauk-pauk. Aku tengok orang kedai tu dah cuak-cuak. Takot masuk paper front page "Kerana terlalu lapar - Gerai Nasi Padang dilanggar kereta". Tak dapat bayang.

Menapak masuk, muka mama macam nak belasah orang. "Dik, ulam-ulam ni saya nak letak dalam pinggan asing ye".

Budak pompuan tu buat gaya nak rebel, mata renung tajam. Aku sengih je, nak bagi dia cool sikit, tapi dia tak layan. Oh, sombong. Takpe, nanti kau! Dah kerja kau layan customer, nak buat muka tak puas hati pulak. Baru suruh letak ulam dalam pinggan, belom lagi suruh panjat pokok petai.

Masa tanya aku nak minum air apa pon, dia buat muka penyek. Aku dah ligat cari idea nak sembur budak ni. Aku cakap kat mama, "Apesal tu, ma. Sombong semacam. Nak taknak je buat kerja. Baru jadi wetres tu", aku cakap kat mama, kuat-kuat sampai budak tu dengar.

Lepas pada tu, budak tu buat muka manis masa hantar air. Sampai je air kat atas meja, mama bersuara.

"Entahnya, macam la lawa. Muka penyek, bontot leper. Macam la kena bayar kalau senyum"

Aku makan laju-laju.



Kemana tak tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi, kan.

12 komen:

joegrimjow said...

gtau die
awak jadi custemer
biar saya plak yg melayan


hehehe

Unknown said...

owh..mak jugak dipersalahkan...hahahha

Nazz@Purple said...

hik..hik..otainya mak dia..

makwe joni said...

hoho..terer a mama ko

ha chemo said...

hahahahha..mmg cun ah dpt mak cmtu!
:D

Hazerin said...

joegrimjow
takpon mcm ni "awk nk mkn sekal ngn saya ke?"


~0~
mak buat nasi tmbh, kan.


nazz
otai kuantan :P

Hazerin said...

citah
mak aku mmg terer, dan comel jugak!


ha chemo
back-up kuat tuuu..

Masy said...

perghhhh klu gua jadi budak tu, terus cuti seminggu nk dpt self confidence balik hahahahahhaa

zonaku said...

x kot asy, mesti dia lps ni keje overtime bagai nk gila nk buat plastic surgeri......


makan dalam tuuuuu

Anonymous said...

adoulah

Anonymous said...

eh
adoilah

Hazerin said...

kak masy
sep konpiden down, mkn nasi byk2 dpt bontot bsar mcm ai


zonaku
hahaha. biar muka plastik, jgn pragai plastik


luffy
adoi la jugak