Geng!

Wednesday, May 5

(Part 1) : Pengalaman Ngeri Waktu Praktikal di Sektor Kerajaan

Tarikh : Akhir 2007
Tempat : Pejabat Kerajaan
Tujuan : Latihan Praktikal (10 minggu yang hazab)

Semester dua, tahun ketiga pengajian masa Degree dulu- student macam aku (course aku), diwajibkan pergi Latihan Industri (praktikal). Ingat lagi masa nak isi borang pilih tempat mana nak praktikal, berebut-rebut semua orang nak praktikal kerajaan. Kalau tak dapat, memang tak senang duduk beb. Puncanya satu - kalau praktikal kerajaan, senang dapat A. "Sembilan kredit, kalau dapat B plus, sia-sia je lah pointer kau memang jatuh terok gile punya", benda ni memang menakotkan kalau betol-betol terjadi. Ha, aku pun terbabit sama terpengaruh maka aku pun apply la kat jabatan kerajaan area Kuantan ni je. Dekat dan senang. Lagipun, masa diploma aku dah try private.

Ok. Aku praktikal 4 orang, semua satu kelas. Al-kisah mula-mula praktikal, ketua puak untuk kitorang, sorang pegawai Encik Z namanya. Aku dengan sorang mamat ni diletakkan kat bahagian Admin, dua orang lagi Linda dan Lia, kat bahagian pelan. Peh-seronok gila duduk admin boleh gelak ketawa sebab admin best. Kakak admin tu sempoi gila sporting sampai boleh cakap, "Ala, korang praktikal je, nak buat kerja susah-susah buat apa." Saya setuju sangat lah. :). Sangat. Sangat.

Kadang-kadang aku jengok-jengok jugak apa cerita budak Lia dengan Linda bahagia pelan. Kat bahagian ni, ada tiga orang staff. Adam (baya aku-23 tahun masa tu), Kak Z (30-an) dengan Kak S (50-an : tetap suruh panggil kak, tak mengapalah). Peh-serius gila dorang buat kerja. Kalau aku datang je, belom start bukak mulut, Kak S sound, "Tempat awak kat depan ye, jangan kacau sini". Dan mulut pon melopong sambil dalam kepala otak berpikir, apalah nasib aku kalau aku kena kat sini. Tak lama lepas tu, aku dengan mamat ni pulak kena duduk bahagian pelan. Tolong simpati.

Seperti yang kujangka terjadi (lirik oleh KRU), memang aku tidak digemari oleh Kak S dan berikut adalah punca-punca utamanya (rasa-rasa aku lah):
  1. Dia kata aku sombong sebab mula-mula masuk tak tegor dia. Memang lah silap aku tapi menangis kak nak tegor semua orang. Staff bahagian penilaian pun saya sombong jugak, tak sempat nak beramah mesra lagi masa tu. Baru seminggu dua masuk. Selow-selow lah, saya budak baru belajar. Kang kalau ramah tak bertempat kang, aku dicop gedik pulak. Lagi ngeri doh kalau orang kata aku gedik.

    Sampai pernah Encik Z (ketua puak) lalu kat bahagian pelan, dia cakap gini, "Encik Z, ni budak ni, masuk tempat orang tak bagi salam". Siap point finger kat aku. Mamat yang masuk sekali dengan aku tu pon tak bagi salam jugak. Apesal aku sorang je kena? Ke aku yang nak sangat masuk bahagian pelan ni?

  2. Dia kata aku suka buat bising - lah pulak dah

  3. Dia kata aku - kurang ajar. Sebab - panggil seorang staff (senior aku masa sekolah kot) dengan panggilan nama dan ber'aku-kau' sahaja. Peh-kepada staff tu, "Aku mintak maap bro, kalau kau rasa aku kurang ajar. Tapi aku ingat lagi kau jugak yang pesan kat aku yang kau tak suka aku panggil kau 'abang', kan?"

    Tapi brader ni sempoi gila, doh. Bila aku ngadu je kat dia, dia boleh cakap, "Kau buat bodoh je kat makcik tu. Aku tak kisah pun, yang dia nak kisah pasal pe". Peh- memang harapan nusa bangsa. Sila bagi anugerah staff terbaek kat dia ni. Patut la anak kau nama Johan, bapak dia juara. :)

  4. Sebab aku gemok. Kot. Yang ni aku agak-agak je. Sebab selalu sangat kalau dia nak lalu, dia akan cakap. "Tepi sikit, tak muat nak lalu". Memang makan dalam. Takat Adam cakap aku budak banyak air, aku boleh blah lagi (Tapi yang ni pun aku ingat sampai bila-bila)
Aku yang garang dalam hati ada taman ni memang takot doh bila dia ugut macam ni - "Nanti saya nak report kat Encik Z tentang perangai awak ni". Ya ampun. Peh memang gila lah, nak report. Aku bukan takot hape, tak pasal-pasal aku dapat gred rendah. Matlamat utama praktikal kerajaan, ingat tak? - dapat A, maintain pointer cemerlang. Dengan pantasnya, sebelom dia bertindak, aku dah masuk bilik Encik Z bersama-sama Lia dan Linda sebagai saksi.

Masuk-masuk bilik Encik Z, aku suarakan masalah dengan hasrat nak tukar tempat praktikal teros. Kalau boleh campak lah aku kat jabatan kerajaan yang lain, janji bukan kat situ.

Baru puas hati.

Tapi Encik Z tak benarkan.


To be bersambung.........

10 komen:

Fairuz said...

lagi kisah pasal kegemukan kau. haha..

mungkin ada sebab lain yang Makcik S tu tak suka kau. kau lagi cantik dari dia kot..aku agak-agak je ni.. jangan la perasan lak...

farwalis said...

dia lapar tuuuuu

manusia kalau lapar, memang kelat!

Queen Nadya said...

lagi isu gemok yek kak. ha ha :)
btw, makcik S tuh anti ngan akak sbb mungkin dia ada sejarah silap kawan dia mungkin muka sama dgn akak, buli dia time skolah2 dulu.

mana tahu kan :))

amu mejie said...

kalo dia tahu awak gemok.......nescaya dia takkn ckp mcm tu...dengan tumbukan padu seberat 5 kilo sebelah...mmpu merubah hidung beliau ke belakang...

fararusdi said...

uwaaaaa takutnya!
fara start praktikal 1 june nie!

shilafaizz said...

salam...just blog walking then terjumpa blog u.sebenarnya practical kt private lg sng score rasenye...mental makcik2 govt mmg cmtu...tah pape.kwn sy benti keje govt (die dak kontrak) sbb officer kt situ, sebaya ok..belagak suh pggl die dgn 'cik ...' xbleh pggl nama2 jer.

Masy said...

makcik yg kecoh tu, ape position dia? takat dok jaga pelan pastu nk ngadu2 bole belahhh

hahahha akak pon ade pengalaman gak time praktikal dulu. nanti laa akak cite kendian hehehehe

Beruwang said...

la ingat kan adamaya aje bersiri...

itu kan dugaan ..sabar aje lah

cikedidoo said...

baru terlompat sini.
cepat la sambung kisah menarik ni...

Faizul said...

lagu apa tu ek.