Geng!

Tuesday, October 23

(1) Kelas Ngaji


Aku dengan sorang student, ade ikut satu kelas ngaji. Pada satu pagi, ustazah membaca surah Yusuf beserta tafsiran lalu menceritakan kisah Nabi Yusuf yang hensem. "Apabila Zulaikha menceritakan betapa hensemnya Yusuf kepada orang, semua tak percaya. Sampailah satu hari, Yusuf ditunjukkan kepada umum. Nak cakap betapa hensemnya Yusuf, sampai ade yang terpotong jari"

*meremang*

Lepas tu, Ustazah cerita pulak pasal syurga, "Di syurga nanti, akan ade bidadari yang sangat cantik. Ada seorang bertanya kepada saya, kalau lelaki dapat bidadari, perempuan dapat bidadara ke? Ye, akan ade bidadara, tapi untuk yang belum berkahwin. Untuk yang sudah berkahwin, dia akan bersama dengan suaminya di syurga, yang mana bila kita masuk syurga, kita akan LEBIH cantik daripada bidadari. Itulah untungnya jadi wanita solehah"

*meremang kuasa dua*

Lepas tu, ada sorang makcik ni tanya, "Ustazah, kalau suami kita dah meninggal. Lepas tu, kita kawin lain, nanti kita dengan suami yang mana kat syurga?". Ustazah jawab, "Kita akan bersama dengan suami yang terbaik. Kenapa makcik, suami dah meninggal ke?"

"Eh, tak lah. Ade lagi."

"Gaye makcik tanya tu macam suami dah meninggal pulak", Ustazah melawak.

Satu kelas gelak besar.

0 komen: