Geng!

Friday, October 5

First Breastfeeding Moment


Macam yang aku bilang dalam post yang lepas, anak aku Haris Wafiy (Haris) diletakkan dalam warmer, sorang-sorang, dipasang tiub kat tangan kanan, kat kaki untuk observe paru-paru dia. Dia ade jangkitan kuman dalam paru-paru (pnuemonia). So, dalam keadaan anak yang macamtu, dan keadaan aku yang still lemah (lepas c-sect) membataskan keinginan awal aku untuk breastfeed anak. Baby aku diberi susu formula melalui tiub (info : susu ibu tak keluar dengan banyak sejurus lepas bersalin ye), dan aku diuruskan oleh para nurse yang baik hati. Keadaan aku yang kebas dari pinggang ke bawah remains sampai esok pagi (aku keluar OT pukul 9.30 malam). Serius tak best langsung kebas, nak gerak pun mintak tolong orang. Time tu la alih-alih je datang kesedaran dan kesyukuran sebab dilahirkan sempurna.

Pendekkan cerita.

Bila aku dah boleh pergi toilet sendiri, dah boleh gerak dari katil ke toilet, dah boleh duduk, dah boleh makan, barulah aku dibenarkan pergi ke nursery, tengok anak - tu pun naik kerusi roda impian.. eh! Gile kau, perut dah leper tapi anak takde kat sebelah. Masuk dalam nursery, tengok anak berselirat wayar, nangis. Dalam tu, aku dan Mucid je yang boleh masuk. Family members lain tengok dari tingkap luar je.
Family members!
Nurse tu tanya, "Nak try breastfeed baby?". Gile taknak? Mesti lah, kan. So, wayar-wayar tu dicabut daripada badan dia, dan diserahkan pada aku. Mula-mula Haris nangis sebab terganggu tidur, dapat je kena peluk terus senyap ehhhhh good boy ni. Cubaan pertama, kekok tapi Alhamdulillah Haris pandai latch walaupun lambat dapat bf dia. Dapat jugak dia kolustrom (susu awal yang memberi antibodi kepada baby).

Cak!
Ok, dah kenyang. Nak tido jap.
After 2 days, aku discaj but the baby leave behind. Kena observe for another 2-3 days. Balik laaaaaa aku ni dalam keadaan yang huru hara hati dan perasaan. Kat rumah, nangis je sebab terpikirkan anak - dah susu ke, nangis ke, sejuk ke, alaaaaaaaaaa! Aku ulang-alik dari rumah ke KSH nak nyusukan anak punya pasai, 20 minit jugak perjalanan, Terasa jauh dowh, sebab perut ni berjahit - jalan yang bertar tu memang kena marah la. Agak-agak jalan tu kasar sikit "Bengong punya JKR, buat kerja macam ni, makan gaji buta, tak boleh ke buat jalan ni elok-elok sikit!". Ok, memang emo. Ampunkan saya warga JKR sekalian!

Macam tu la hari-hari sampai hari ke 5, Haris dah boleh keluar. Sebelum discaj anak, aku berborak dengan sorang nurse ni, lupa dah nama dia. "Puan, kitorang yang bertugas dalam nursery ni duk tertanya-tanya je, napa lah mak baby ni (refering to aku!) taknak stay kat hospital dengan anak dia. Kenapa Puan tak duduk je kat dalam wad, sewa bilik, senang nak breastfeed baby"

"Saya ni, tak dibagitau pun oleh sapa-sapa yang saya boleh sewa bilik. Nurse ingat hidup saya tenang ke kat rumah tu, mikirkan anak kat sini. Dengan keadaan saya yang macam ni, ingat saya suka?"

Nurse tu diam.

 Ek eleh!

2 komen:

intan Norafzan said...

ahemmm...
aku warga JKR...
sobsss..
anak aku pun pas lahir wayar beselirat sebab termakan tahi kd dlm.... pas erana pun xd baby kd sebelah....kena bf baby kd nicu.... pas discaj, aku dok bilik utk ibu2 y anak kena nicu....perit jugak la bejalan sbb kena berjahit di bawah...:))

Hazerin said...

oo ye ke? lama ke adrianna kt nicu? awat aku x tau pun? hiiiii. mmg sentap sikit la nk bjalan tu hazaaab